De droom van elke priester - Reisverslag uit Gorontalo, Indonesië van Annelies Uden - WaarBenJij.nu De droom van elke priester - Reisverslag uit Gorontalo, Indonesië van Annelies Uden - WaarBenJij.nu

De droom van elke priester

Blijf op de hoogte en volg Annelies

04 Maart 2014 | Indonesië, Gorontalo

Nee ik heb het niet over kinderen maar volle kerken met enthousiaste mensen en vrolijke liedjes. Een ouderwets beeld, op zondag lopen heel veel mensen in hun beste outfit naar en van de kerk. Een droombeeld van priesters in Nederland. In Toraja land is 65% protestant, 25% katholiek en 6% islamitisch. Als je Nederlander bent heb je zelfs een streepje voor want dit geheel is te danken aan 3 Nederlandse missionarissen. Ze zijn er trots op. Wat ik ervan vind doet er niet toe. Torajas zijn ontzettend vriendelijke mensen die harmonieus samenleven en met de natuur. Maar bij ceremonies gaat het er flink bloederig aan toe. Veel dieren worden geslacht. Een dodenceremonie kan 6 dagen duren met heel veel rituelen en zeker 24 buffels en tientallen varkens die geofferd worden. Het was allemaal ontzettend interessant. Ze combineren dat geloof ook gezellig met hun eerdere rituelen. Dus gelukkig blijft er van deze cultuur nog wat over. Er zijn weinig toeristen in Sulawesi. En de toeristen die je tegenkomt zijn leuk en reizen vrij lang. De busreizen zijn heel erg mooi. Poso is een wat extreme stad, waar regelmatig wat radicale islamisten opgepakt worden, vorige maand weer 1 doodgeschoten. Veel oerwoud maar ook her en der de palmplantages omdat mensen in de wereld graag koken met palmolie. De Tobean eilanden zijn de plaatjes van de reklame, bounty en nog eens bounty. Dolfijnen en snorkelen bij koraal. En nee, ik heb niet gedoken. Stond steeds op het punt, maar toch maar niet. Met snorkelen kon ik ook al heel veel zien. Ze houden hier van vlaggetjes, gewoon voor de leuk, lekker allerlei kleurtjes. Begin april zijn hier de verkiezingen en dan komen er nog veel meer vlaggetjes bij. Er doen zeker 20 partijen mee. En alle partijen hebben weer een eigen kleur vlag. Gezellige gekleurde boel hier dus. Straks dan toch naar Kalimantan. Wat ik lees en hoor is het daar toch wat moeizamer reizen. Maar ik wil het toch graag zien!! Op hoop van zege!!