Dikke truien, mutsen en open haard - Reisverslag uit Sa Pá, Vietnam van Annelies Uden - WaarBenJij.nu Dikke truien, mutsen en open haard - Reisverslag uit Sa Pá, Vietnam van Annelies Uden - WaarBenJij.nu

Dikke truien, mutsen en open haard

Blijf op de hoogte en volg Annelies

11 December 2013 | Vietnam, Sa Pá

Op dit moment zit ik in Sapa. Zo'n 2000/2500 meter hoog. Koud, mistig en druilerig. Trein en bus overdag genomen om zoveel mogelijk van het landschap te kunnen zien. Inderdaad overweldigend. Gelukkig tot nu toe redelijk mooi weer. Allemaal terrasbouw, okergele zandpaden, dorpjes die je nauwelijks ziet omdat ze dezelfde kleuren hebben als hun omgeving. Hier wonen iets meer dan 50 minorities. Langgeleden uit China vertrokken. Hier rondom Sapa zie je al veel verschillende groepen. Prachtig. Vietnam zit er al bijna op. Met 2 reizen is ook leuk, we hebben veel gedaan en gezien. In Mui Ne, Nha Trang en Danang zitten heel veel Russen. Er zitten hier ook een paar grote Russische bedrijven. Hoi An is misschien toeristisch maar verschrikkelijk mooi. Eén groot museum. Enkele weken ervoor stond de halve stad nog een dikke meter onder water. Het schijnt dat ze dat na de regen binnen 1 nacht hebben opgeruimd. Heeft ook met de handel te maken. Vietnam is een grote handelszone. Het mag ook van de communistische partij. In die zin vrij liberaal. Digi communicatie zijn ze minder happig op. Er zitten veel actieve kritische bloggers in de gevangenis. Door het hele land ook van die giga bilboards met revolutionaire paintings; stoere, blije revolutionaire mannen, vrouwen en kinderen die blij aan de arbeid gaan. De megafoons doen 's morgens en op het eind van de middag hun werk met oppeppende revolutionaire toespraken. Niemand schijnt te luisteren. Halong Bay prachtig karstgebergte en! mooi weer! En in Hanoi onze Tim 2 dagen gezien, compleet onverwacht. Echt super. Maar ook weer afscheid genomen van Gerard, Tim en Pascal(vriendje). Weer alleen verder. In de trein meteen contact met Peter uit Arnhem. Het gaat ook weer meteen heel makkelijk. Maar langer dan 3 dagen in Sapa houd ik het niet vol, veel te koud!! Haha. Lekker verder naar Dien Bien Phu en daar de grens over naar Laos. Weer meer boeddhistisch. Hier staan in de tempels allerlei figuren die ik niet ken; meer invloed van Confusius en het taoïsme. Moet ik nog eens opzoeken. Allemaal veel meer tijd voor nu ik alleen ben. Oké, Allemaal een heel gelukkig 2014!!! Tot snel.....Doeiii
PS. Temple of literature in Hanoi is een van de mooiste dingen die ik heb gezien; gaat al eeuwen mee en nog steeds heel druk!!!

  • 11 December 2013 - 16:00

    Toos Jeucken :

    Hallo Annelies,
    Wat leuk om dat allemaal te lezen!!! En voor jou om te ervaren dat de mensen in de landen die je bezoekt weer anders zijn!
    Wat een verrassing om je zoon te zien!
    Dus je bent nu in Laos en waar gaat daar de reis naar toe! En hoelang denk je in Laos te blijven??
    Annelies de beste wensen voor 2014 en geniet ervan!!!
    Groetjes Toos

  • 12 December 2013 - 18:54

    Marga:

    Ik heb die temple of literature eens "gegoogled". Ziet er indrukwekkend uit. Wist je dat een afbeelding ervan op het vietnamese bankbiljet van honderdduizend dong staat? Ik weet niet hoe vaak je zo'n biljet in handen krijgt. Klinkt erg indrukwekkend maar waarschijnlijk maar een paar euro waard.
    Dikke truien hebben we hier inmiddels ook nodig. Geen zicht op een reis naar beter weer voorlopig.
    Geniet lekker verder. En jij ook een goed 2014! Hoe ga je de jaarwisseling vieren?

    Groeten Marga

  • 14 December 2013 - 20:10

    Mam:

    Hallo Annelies,
    Ik zit samen met Yvonne op de bank die is mij aan het leren om email te verzenden en we beginnen nu me jou. We zitten nu in het donker vanwege kaarslicht in Ravenstein. Ik heb net je laatste reisverslag gelezen en daar echt van genoten. Vooral je ontmoeting met Tim. Ik heb een hele fijne verjaardag gehad met iedereen erbij. Jou wel gemist natuurlijk. Morgen komt waarschijnlijk Misha weer, 1 van de vele trouwe gasten. En ook Gerard komt nog verslag uitbrengen.

    Lieve Annelies,
    Mama is mij aan het citeren en schrijven vindt ze toch wel wat makkelijker dan een secretaresse dicteren. Mijn verhaal komt nog wel. Ik ga nu nog even Ravenstein in en straks mijn jongste koter ophalen van een feestje in Nijmegen.

    Veel liefs van mama en mij, dikke knuffel van mama.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annelies

Actief sinds 12 Juli 2013
Verslag gelezen: 477
Totaal aantal bezoekers 20274

Voorgaande reizen:

25 Juli 2013 - 25 April 2014

Azië rondtrekken

Landen bezocht: