Stroomversnelling - Reisverslag uit Ðà Lạt, Vietnam van Annelies Uden - WaarBenJij.nu Stroomversnelling - Reisverslag uit Ðà Lạt, Vietnam van Annelies Uden - WaarBenJij.nu

Stroomversnelling

Blijf op de hoogte en volg Annelies

25 November 2013 | Vietnam, Ðà Lạt

Na mijn rustige Kampot toch in een stroomversnelling terecht gekomen. De grens over bij Vietnam, waar de nodige casino's staan, en dan is er volop leven, actie, bewegingen overal staan huizen. Vietnamezen mogen overigens niet naar casino's. De Mekong delta is heel veel water, plassen en kanaaltjes. Over de weg rijdend zie je huizen aan een stuk door en aan de achterkant begint het water alweer. In Can Tho naar een floating market geweest en de dichtbegroeide kanaaltjes door gevaren. Wat ook snel opvalt dat veel mensen hier de krant lezen. Zie je in Cambodja totaal niet. Het is rijker, goede wegen, minder vuil overal en veel drukker. In HCMC wordt het dan echt een heksenketel. Daar zijn alleen al een paar miljoen brommertjes. Auto's worden zo zwaar belast dat bijna niemand ze kan kopen. Dit om nog meer problemen te voorkomen. Er is helemaal geen plek voor auto's. Een dag naar de beroemde tunnels van Cu Chi. Vietnamezen hebben op 3 verdiepingen onder de grond geleefd, met keukens, bevallingskamers, vluchtroutes. We hebben zelfs nog een stukje door zo'n tunnel gekropen om het gevoel te krijgen. Giga benauwend. Toch was het in de killing fields veel respectvoller en ingetogener. Hier proberen ze er bijna een leuke toeristische attractie van te maken. Zo kun je er ook schieten met verschillende wapens die toen gebruikt werden. Naar Cao Dai tempel geweest. Een geloof wat alle geloven wil combineren en dan zal het vrede worden. Is de gedachte. De club is nog klein dus van de bekende afsplitsingen is nog geen sprake. Cholon is de Chinese wijk waar alles zich op de vierkante centimeter afspeelt. Een waar mierennest. Zeker 2 winkeltjes gezien met alleen maar kerstpakken voor de kerstman. En van de drukte naar het strand en de duinen in Mui Ne. Ik rol van het een in het ander. Gerard reist met me mee. Ook weer anders maar wel heel leuk. En nu kerstbomen tellen. Heb er al 4 gezien met pakjes eronder!