Over het oerwoud heen - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Annelies Uden - WaarBenJij.nu Over het oerwoud heen - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Annelies Uden - WaarBenJij.nu

Over het oerwoud heen

Blijf op de hoogte en volg Annelies

24 December 2013 | Laos, Luang Prabang

Inmiddels terug van mijn gibbon experience. Onwijs gaaf. Ik heb de trekking gekozen van 2 dagen en 1 nacht. De kans om gibbons te zien is vrij klein en het ging me vooral om die zip ervaring. De eerste zip ging over een riviertje. Slim gedaan want je krijgt meteen zelfvertrouwen. Na 2 uur flink klimmen komen we dan in het zip gebied. We waren met 2 gidsen en naast mij nog een jongen uit Finland en een meisje uit Noorwegen. Lekker klein groepje. In die 2 dagen doe je 21 zips. De langste is 750 meter. Ze gaan soms over giga dieptes. Soms zweef je over het oerwoud, soms er doorheen. Het is werkelijk schitterend. De laatste zip komt bij de boomhut aan. Inmiddels heb je geleerd hoe je moet remmen. Is ook wel handig want je scheurt anders zo die boomhut door, doet denken aan de Flinstones. De boomhut is in een woudreus gebouwd op 40 meter hoogte. Er staat een wctje. Het hele oerwoud ziet je bezig. Gelukkig veel dekens. En dan is er de stilte. Moest veel aan Brazilië denken, waar dacht ik meer geluiden te horen zijn. Met 13 zips de volgende dag weer terug. Het was een prachtige ervaring. Inmiddels zit ik in Luang Prabang. Gekozen om met de bus te gaan. Je kunt met een slowboat in 2 dagen naar hier maar dan zit je in de schaduw en mag niet op het dek zitten. Nadeel was dat de bussen alleen maar 's nachts gaan. Jammer want dan zie je dat stuk niet. Maar achteraf snap ik het wel, de weg is namelijk zo slecht dat hij er overdag 2x zo lang over doet. LP is een relaxed stadje. Zeker na de bijna 2 weken kou en super basic. Hier lekker weer alles bij de hand. Internet, mijn moeder even bellen en dat soort dingen. Hier geen kerst itt Vietnam. En dat wilde ik nog steeds vertellen. De huizen in Vietnam zijn heeeel smal en heeel lang en dat heeft met de tax te maken. Die wordt berekend op de breedte van het huis. Hier in Laos staan heel erg veel houten en bamboe huisjes. Tussen heel veel groen. Het is denk ik toch het armste van de omringende landen. In het Noorden zijn de wegen allemaal beter maar die worden dan weer door de Chinezen aangelegd. Want de handel naar die kant is erg druk. Veel bananenplantages van Chinezen en dat moet allemaal weer daar naar toe. Overdag is het hier gelukkig warm. Morgen lekker weer eens fietsen. Er zijn hier in de buurt een paar olifantenopvangcentra. Eens kijken of ik die kan vinden. En vooral ook weer een beetje bij bruinen,haha. Fijne kerst.

  • 24 December 2013 - 16:57

    Marita:

    Hallo ANnelies,
    Wat een gave expedities onderneem jij. Dat is heel wat anders als kerst vieren. Geniet er maar lekker van. Volgende week begint weer een nieuw jaar en dan hoop ik weer gezellig met je samen te werken. Maar nu eerst nog genieten van je reis.r

  • 24 December 2013 - 17:11

    Marga:

    Ha die Annelies.

    Jij hebt het over zippen. Als ik zip ben ik bestanden op mijn pc aan het inpakken! Vlieg jij als een soort Tarzan door het oerwoud? En hoe bevalt poepen in een boom? Je lijkt wel een vogel. Het is in ieder geval een bijzondere reis.
    Hier waai je je kleren uit. Geen witte Kerst maar een stormachtige. Dat wordt hier dus niet fietsen. Ga wel wandelen. Is als het waait best lekker.
    Ik weet niet of er daar hevig Kerst gevierd wordt. In ieder geval fijne dagen en een goed begin van 2014.
    Groetjes Marga

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annelies

Actief sinds 12 Juli 2013
Verslag gelezen: 240
Totaal aantal bezoekers 20261

Voorgaande reizen:

25 Juli 2013 - 25 April 2014

Azië rondtrekken

Landen bezocht: