Pchum Ben - Reisverslag uit Kâmpôt, Cambodja van Annelies Uden - WaarBenJij.nu Pchum Ben - Reisverslag uit Kâmpôt, Cambodja van Annelies Uden - WaarBenJij.nu

Pchum Ben

Blijf op de hoogte en volg Annelies

29 September 2013 | Cambodja, Kâmpôt

Deze 15 dagen staan in het teken van Pchum Ben het grootste religieuze festival in Cambodja. De doden worden herdacht. De doden die langer of korter in de hel verblijven komen in deze periode (niet fysiek natuurlijk)naar de aarde en hier krijgen ze te eten. Ik geloof met een beetje geluk dat ze dan ook wel door mogen naar de hemel. Daar hebben ze kans op een goede reïncarnatie. De monniken bidden deze periode heel erg veel en vanaf 4 uur 's ochtends gaan mensen naar hun tempel om te offeren. Veel eten; heel mooi opgemaakt, drinken, kaarsjes en wierook. Ik moest dit natuurlijk ook een keer zien. Dus heel vroeg uit de veren. Bijna mythisch; donker, die gebeden en kaarsjes. Je voelt de doden bijna dichterbij komen. De nuchteren onder ons zullen dit wellicht anders beleven. De monniken eten in hun tempel het voedsel wat gebracht wordt voor hun. Door de dag heen merk ik er niet zoveel van(behalve het geluid van bidden)en op ons schooltje gaat alles gewoon door. Op 1 oktober begint het nieuwe schooljaar. Dat is een hele ceremonie! 2 weken van te voren komen kinderen op gezette tijden de school en omgeving schoonmaken. Er worden dansen ingestudeerd. Onze bieb ligt nu vol met schriften, slippers, uniformpjes etc. Worden uitgedeeld aan de armsten. Morgen nog een dag voorbereiden en dinsdag is het zover.

• 30 September 2013 - 08:30

Kiepke:

Hey Annelies,

Nog veel plezier met voorbereiden, dan...... succes in het nieuwe schooljaar, maar...........
    vooral heel véél lol met je juf zijn!!!

Groetjes, Kiepke