Leakey's Angels - Reisverslag uit Pontianak, Indonesië van Annelies Uden - WaarBenJij.nu Leakey's Angels - Reisverslag uit Pontianak, Indonesië van Annelies Uden - WaarBenJij.nu

Leakey's Angels

Blijf op de hoogte en volg Annelies

23 Maart 2014 | Indonesië, Pontianak

Als je naar het Tanjung Puting park gaat krijg je veel te horen over professor Galdikas. Zij doet sinds 40 jaar intensief onderzoek naar Orang Utans, heeft het voor elkaar gekregen om het park tot beschermd gebied te maken en zorgt voor fondsen voor behoud van het park. Zij is helemaal opgenomen in die gemeenschap en men respecteert haar. Ze zorgt ook voor werk. Rangers in het park en toerisme. Camp Leakey is vernoemd naar haar mentor. Hij was ook de mentor van Dian Fossey, bekend van de film Gorillas in the mist, en van Jane Goodall, bekend onderzoekster van Chimpansees. Het park is zo groot als de provincie Friesland en er wonen ongeveer 5000 wilde en semi-wilde Orang Utans. Spiegel van het paradijs is het boek wat zij geschreven heeft over haar jaren met deze apen. Het was dus een geweldige indrukwekkende tocht. Niet alleen veel Orang Utans gezien maar ook lang neusapen, makaken, toekans, king fishers, baby krokodil. En Orang Utans zijn niet bang voor mensen dus ze komen soms heel dichtbij. Wilde raken je huid niet aan en ruiken voordat ze een stukje banaan in hun mond steken, semi wilde raken je aan, soort hand geven, raken je arm aan. Ik werd er toch even stil van. Heel veel te weten gekomen van onze gids. Op de boot 2 nachten geslapen en er werd voor ons gekookt. Er zijn dus 3 kampen niet ver het park in en hier worden de apen bijgevoed met fruit en kokosmelk. En het was natuurlijk ook heel gezellig met z'n drieën. Herinneringen ophalen aan Brazilië waar je ook met soortgelijke boten reist. Daarna ben ik naar Pontianak gevlogen. Hier is het ook weer gewoon overleven. Er is hier een mooi museum over West Kalimantan. Tussendoor moest ik dan wel weer 48 keer op de foto met veel scholieren. Morgen naar Kuching, Maleisië. Misschien hebben ze daar fietsen. Die mis ik hier ook heel erg. Lopen schiet niet op en het is behoorlijk heet hier. Maar hier dus geen fietsen. Echt jammer! En vanaf Kuching staat ook weer veel meer info in mijn Lonley Planet. Toch wel handiger!!

  • 23 Maart 2014 - 20:27

    Kiepke:

    Hoi vrouwke,

    Je verhalen en foto's zijn indrukwekkend en prachtig!
    De vele contrasten maken het zeker verrassend en spannend....
    Geniet er nog maar goed van!

    Groetjes, Kiepke

  • 04 April 2014 - 17:10

    Marga:

    Ha Annelies.
    JIJ mist fietsen. IK kan het missen als kiespijn. Na mijn laatste fietstochtje (17 km maar) hevig door mijn rug gegaan.
    Hebben de apen zich een beetje gedragen? Ik moest denken aan een verhaal van mijn zus. ZIJ is ooit door een aap op d'r kop gepoept. Wel een beleving op ze in hun natuurlijke omgeving te zien. Dat is weer eens wat anders dan een dierentuin (waar ik persoonlijk een hekel aan heb, zielig al die beesten in die hokjes). Ooit heb ik een documentaire gezien van die professor Galdikas.
    Veel plezier met je fietstocht (mits je aan een fiets kan geraken) en denk aan je rug.

    Groeten Marga

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annelies

Actief sinds 12 Juli 2013
Verslag gelezen: 308
Totaal aantal bezoekers 20247

Voorgaande reizen:

25 Juli 2013 - 25 April 2014

Azië rondtrekken

Landen bezocht: