Weer aan het werk - Reisverslag uit Vangviang, Laos van Annelies Uden - WaarBenJij.nu Weer aan het werk - Reisverslag uit Vangviang, Laos van Annelies Uden - WaarBenJij.nu

Weer aan het werk

Blijf op de hoogte en volg Annelies

11 Januari 2014 | Laos, Vangviang

Hier wil ik iedereen eerst nog even bedanken voor de leuke en lieve mailtjes en appjes die ik van iedereen krijg, zeker ook van mijn collega's. Het is erg leuk om steeds wat te horen als je alleen reist. Nieuwtjes blijven welkom haha. Ik ben het jaar goed begonnen met een feest en mijn nieuwe collega's. Natuurlijk buiten met kampvuur, jaren 60 muziek en dansen in een weiland. Met Max (USA, 20) en Gerold(Oostenrijk, 34) werk ik op dit moment voor Fruitfriends in Vang Vieng. Dit is een organisatie in Laos gefinancierd door de organisatie Laat Laos Leren. LLL ondersteunt educatie. Fruitfriends heeft een huis waar 3 Laotianen werken; 1 allround managing, 1 huishoudelijk en 1 farming, construction. Hier wonen ook 2 jonge meisjes uit een ver gelegen dorp, zij krijgen de mogelijkheid om hier verder te studeren. Daarnaast wonen hier de vrijwilligers. Naast het huis heeft Fruitfriends een farm (nu alleen nog land maar gaat bebouwd worden), en bouwt scholen ook organiseert ze Engelse lessen. De bedoeling is dat van eigen land bv. jam gemaakt wordt en verkocht wordt aan de hotels (nu wordt fruit nog gekocht) de winst wordt aanbesteed aan educatie. Er wordt nu een secundary school gebouwd. Vrijwilligers worden ingezet voor Engelse lessen, school bouwen, grond op de farm klaar maken voor beplanting van gewassen, ondersteuning plaatselijk personeel. Het is een heel verhaal maar dan weet iedereen een beetje wat het inhoud. Ik werk er nu een week en ben vooral bezig geweest met jam, de promotie en verkoop. De 2de dag had ik per ongeluk al meer verkocht dan dat we hadden. Moest er wel mee lachen. Ik dacht dat ze al veel meer jam hadden, bleken ze 10 potten te hebben!! Meteen daarop jam gemaakt om aan de vraag te kunnen voldoen. Daarnaast heb ik 2 middagen op het land gewerkt. Best zwaar maar kon toch nog wel meekomen met de boys. Goed voor mijn armspieren (die huid gaat toch wat losser hangen haha). Morgen komen er 2 Australiërs dus nog meer hulp. Zaterdag om 13 uur de wekelijkse meeting (wel shit, midden op de dag). Maar straks gaan we tuben; rivier afdrijven tussen prachtige karstbergen. In dit deel van Vang Vieng zie je geen enkele toerist. Maar de omgeving is hier zo verschrikkelijk mooi. Morgen een tocht op de fiets met Gerold. Hopen dat ik die gast bij kan houden!!!

  • 11 Januari 2014 - 16:45

    Marga:

    Nou, jam maken is wel weer wat anders dan Engelse les geven (of in een bieb werken). Ga je toch ook nog les geven of blijft het bij jam en het land bewerken?
    Veel plezier daar nog en niet te veel van de jam snoepen! Groetjes Marga

  • 11 Januari 2014 - 20:14

    Toos:

    Hallo Annelies,
    Dat is weer eens wat anders jam maken dan boeken uit lenen!!!
    Heel goed van jou!
    Heb je nog wel tijd om te lezen?
    Heb in december allemaal mijn kinderen en kleinkinderen op bezoek gehad. Ook super leuk!!
    Ik wens je een mooie tijd in Laos!
    Gr. Toos

  • 13 Januari 2014 - 20:05

    Marion Ter Brake:

    Dag Annelies,

    Wat ik op de foto's zie en de berichten lees heb je het erg naar je zin.
    Misschien ben je benieuwd hoe het met Sevenum gaat. Wij proberen de inwoners van Sevenum voor uitleenpost , waar jij zoveel tijd in hebt gestoken, enthousiast te maken. We zitten op een prachtige locatie zo midden in het dorp dicht bij de winkels. Het ziet er gezellig uit en de de collectie romans is fris.
    Er is een vaste kring van bezoekers. Zij krijgt alle aandacht. We zouden het wel wat drukker mogen hebben. In het begin heb ik veel met Ine samengewerkt. Nu werk ik er op woensdagmiddag in mijn eentje en vanaf 1 januari doet Treesje de vrijdagmiddag.

    Ik wens je nog veel plezier daar. Geniet ervan en groet,

    Marion

  • 17 Januari 2014 - 22:39

    Kiepke:

    Hey vrouwke,

    Het is al weer een poosje geleden, maar ik blijf je verhalen lezen, ze zijn informatief, prachtig, mooi, leuk en verrassend!
    Je maakt wat mee daar aan de andere kant van de aardkloot.
    Nu weer het land op om te bewerken, het is weer eens wat anders, hopelijk krijg je niet te veel spierpijn.
    Blijf genieten enne...... nog een geweldig 2014 gewenst.

    Groetjes, Kiepke

  • 22 Januari 2014 - 14:36

    Carla:

    Ha Annelies,

    Veel te lang niet gekeken op jouw site!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Wat maak je toch een mooie reis en wat maak je toch veel fantastische dingen mee.
    Heerlijk om te lezen. Nu weer jam aan het verkopen en werken op de farm. Geweldig.
    En wat vliegt de tijd toch, het is alweer januari!
    Vandaag begonnen met de nationale voorleesdagen, voorleesontbijt met als voorlezer: Bram Hendrix van de politieke partij Essentie. Kon die ook weer zien hoe goed de bieb bezig is. Verder geen leuke roddels over de bieb!!!!!!!!!!!!!
    Hier in Holland zijn we al weer hard bezig om in de sfeer te komen van carnaval. Is wel pas begin maart, maar de voorbals beginnen nu al! Die zijn ook altijd al heel gezellig! Komende zondag bijv. jeugdprinsenbal en onze Tim hoopt heeeeeeeeeel erg dat hij de nieuwe jeugdprins gaat worden!
    Ben benieuwd! Verder ben ik hard aan het trainen voor de Venloop op 30 maart, 10 km hardlopen.
    Ik doe voor de vierde keer mee, en ik wil nu echt een keertje eindigen binnen het uur. Helaas moet ik hier nog wel hard voor gaan trainen, want op dit moment haal ik dat nog niet.
    En dan begint het trainen voor de 4daagse alweer bijna, in april begin ik hier weer voor te trainen. Berty gaat ook weer mee lopen! We zoeken nog een overnachtingsplek????????????????
    En met volleyballen zijn we dit jaar weer in de race voor het kampioenschap!!!! Dat mag wel weer een keer! Zo zie je maar, ik heb voor alsnog een heel sportief jaar!
    Hoe lang ga je dit vrijwilligerswerk nu doen????? En wanneer komt je dochter naar jou toe??????
    Tot slot: nog heel veel plezier gewenst! GENIET ERVAN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Gr. Carla

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annelies

Actief sinds 12 Juli 2013
Verslag gelezen: 327
Totaal aantal bezoekers 20251

Voorgaande reizen:

25 Juli 2013 - 25 April 2014

Azië rondtrekken

Landen bezocht: