Laos, van oost naar west door de kou - Reisverslag uit Ban Houayxai-Noy, Laos van Annelies Uden - WaarBenJij.nu Laos, van oost naar west door de kou - Reisverslag uit Ban Houayxai-Noy, Laos van Annelies Uden - WaarBenJij.nu

Laos, van oost naar west door de kou

Blijf op de hoogte en volg Annelies

20 December 2013 | Laos, Ban Houayxai-Noy

Inmiddels zit ik in Huay Xai, aan de grens van Thailand. Alleen de Mekong ligt ertussen. De reis vanuit Dien Bien Phu was schitterend maar ook regenachtig. Een eigenheidje van de streek in DBP was dat veel vrouwen een knotje recht op het hoofd hadden, versierd met sieraad, speld of netje en de waterpijpen zijn algemeen gebruik. Ze zijn van bamboe gemaakt staan in een grote plastic emmer bij de cafeetjes, restaurantjes en iedereen neemt wat tabak uit het doosje, lurkt eraan en zet hem weer terug. De grensovergang duurt even maar verder allemaal soepel, ondanks de indianenverhalen. Blij dat ik het gedaan heb want vooral de busreizen zijn werkelijk schitterend. Muren van jungle en kleine houten of bamboehuisjes. Toen ik er eenmaal achter kwam dat het hier zo koud is ging ik dit toch met een andere blik bekijken. Ik heb 6 dagen met al mijn kleren aan geslapen in guesthouses van steen en een lauwwarme douche. Wat moet dat dan zijn voor mensen zonder warm water, binnen dezelfde temperatuur als buiten. Enerzijds kun je zeggen dat ze het gewend zijn, anderzijds gun je iedereen een warm bad. Maar dat zegt natuurlijk ook wat over mij. Op het nieuws hoorden we dat het in oost Laos sneeuwt, heeft het nog nooit gedaan. Ik moest denken aan de 5 weken dat ik in Cambodja nog reisde. In het regenseizoen en 1 dag regen gehad. Misschien is het klimaat overal wel een beetje in de war. In Muang Sing, vlakbij de Chinese grens, wonen de meeste diverse groepen mensen, Akha, Hmong, Lolo, Taileua etc. En er zijn bijna geen toeristen. Ik reisde even samen met Corien uit Nederland en daar 2 dagen gefietst en de voorbereidingen van een Akha festival gezien. Alleen al de markt in Muang Sing waar zoveel verschillende bergvolkeren komen is mooi. Maar...het is ook overleven. Van 11 tot 4 schijnt de zon en daarna kun je bijna naar bed want koud is het dan overal. Vandaag heb ik een ticket gekocht voor de Gibbon expeditie maar daar vertel ik de volgende keer wel meer over!

  • 23 December 2013 - 16:28

    Toos Jeucken:

    Hallo Annelies ,
    Je zult denk ik maar weinig van kerstsfeer merken daar. Ja misschien de kou herinnerd jou aan kerstmis! Ik wens je een hele fijne tijd en een gelukkig en gezond nieuwjaar!!!

    Groetjes Toos

  • 24 December 2013 - 14:49

    José Snijders:

    Hoi Annelies,
    Ik hoop dat je een beetje warm kunt blijven. Mooi om te lezen dat je zo kunt genieten van alles wat op je pad komt. Een hele andere Kerst dit jaar. Blijf genieten van alles.
    grtjs, José

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annelies

Actief sinds 12 Juli 2013
Verslag gelezen: 299
Totaal aantal bezoekers 20188

Voorgaande reizen:

25 Juli 2013 - 25 April 2014

Azië rondtrekken

Landen bezocht: