Nog wat losse flodders - Reisverslag uit Kâmpôt, Cambodja van Annelies Uden - WaarBenJij.nu Nog wat losse flodders - Reisverslag uit Kâmpôt, Cambodja van Annelies Uden - WaarBenJij.nu

Nog wat losse flodders

Blijf op de hoogte en volg Annelies

07 November 2013 | Cambodja, Kâmpôt

Op de foto's was al te zien dat mijn collega's schooluniformen dragen. Vooral voor de vrouwen erg stijf; lange donkerblauwe rok en lichtgele bloes met lange mouwen. Vorige week ging ik met een collega eten. Ik eet vaak in een local restaurantje, een soort 'de Plak' (Nijmegen) van Kampot. Druk, goed eten, goedkoop, goede bediening en lekker informeel. Maar ik viel dus wel bijna van mijn krukje toen ze in een super strakke korte broek met topje aan kwam scheuren op haar moterbike. Dan krijg je toch weer even een hele andere indruk. Het is een extreem verschil. Maar veel landen hebben uniformen op school. In Nederland kost het soms wat moeite. De discussie speelt ook in bibliotheekland. Gisteren naar een begrafenis geweest van familie van een collega. Het lijk wordt binnen 1 a 2 dagen verbrand. Het kost wat nadenkwerk waar in de jungle verbrand wordt. Hoe staan de sterren, welke dag, maand jaar etc. Komt heel wat bij kijken. Het ritueel duurt 7 dagen. Een altaartje met de urn, offerplekken, boeddhistische doeken. De hele periode keiharde muziek (zodat iedereen het weet). Iedereen die komt geeft geld en krijgt te eten en drinken (altijd water). Naast het altaartje zitten dan een aantal familieleden met schalen. Hier wordt het geld In bewaard en wordt de hele administratie bijgehouden. We gingen met de schoolbus (school gaat gewoon 2 uur eerder dicht), deur die er half uitvalt, tegen een boom aangereden, maar de stemming was optimaal. Zo had ik deze week de pech dat achter het guesthouse een trouwpartij was; 3 dagen tot diep in de nacht keiharde muziek, wel meer rock ipv gamalan. Maar je overleeft het allemaal. Deze week mijn 'Ready for reading' gestart. Leesproject, en de kinderen zijn nog steeds super enthousiast. Gezegd dat ze het op facebook kunnen zetten en delen met andere scholen. Alle nieuws verloopt hier via FB Je ziet geen kranten (wellicht een paar in PP). Iedereen zit op FB, en deelt alles. Is wel bijzonder om te zien. Oké, het wordt schemerig en dus soms muggen. Ook hier hebben ze daar natuurlijk hun goedjes voor. Alleen moet je het eerste half uur geen sigaret op steken want dan ben je er zelf ook niet meer. Verder druk met allerlei afscheidsdingetjes.

  • 07 November 2013 - 18:00

    José:

    hoi Annelies, blijft leuk om je belevenissen te lezen. Een hele andere cultuur en gewoontes daar. Prachtig om mee te maken lijkt me, behalve als je wakker ligt van de muziek, maar dat gebeurt hier in het dorp soms ook.
    Blijf je verbazen en blijf genieten.
    grtjs, José

  • 10 November 2013 - 15:31

    Toos:

    Hallo Annelies,
    Ik vind het iedere keer weer leuk om je verslagen te lezen. Bij jou is een dag nooit hetzelfde! Ook wel heel bijzonder om dat te mogen meemaken.
    Ook wel spannend om weer naar een ander land te gaan!
    En als ik je verslagen lees komen er veel memories bij mij naar boven. Heel leuk!
    Heel veel groetjes Toos

  • 10 November 2013 - 20:09

    Kiepke:

    Hej Annelies,

    Ben er weer eens goed voor gaan zitten en heb al je leuke en iets minder leuke ervaringen gelezen.
    Het is zeker heel afwisselend, goed werk leveren op school, buurtfeestjes tot diep in de nacht, dan weer een begrafenis, het is me nog al wat.
    Maar je schrijft leuk over alles wat je overkomt en meemaakt, de ene verbazing na de andere..
    blijf er in ieder geval goed van genieten!!
    Het leven hier is op het moment gewoon van alle dag, dus daar val ik je maar niet mee lastig.

    Op naar het volgende land, Vietnam, nieuwe mensen, nieuwe kansen, nieuwe dingen te doen!!
    Blijf genieten van je avontuur!! Tot de volgende keer.

    Groetjes, Kiepke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annelies

Actief sinds 12 Juli 2013
Verslag gelezen: 281
Totaal aantal bezoekers 20252

Voorgaande reizen:

25 Juli 2013 - 25 April 2014

Azië rondtrekken

Landen bezocht: